fbpx

MályvaKék – Rólunk

Mióta létezik a MályvaKék?

A MályvaKék 2021 januárjától működik, de a gondolat jóval korább, hiszen mi már évek óta együtt dolgoztunk csak éppen eltérő helyen. Nagyon nehezen néztem a családok kiszolgáltatottságát, hogy szakembertől szakemberhez kerülve járják a várost, ahelyett, hogy egyetlen biztonságos helyen kaphassanak támogatást. És mi akkor még a város különböző pontjain voltunk elérhetőek. Ma már együtt, egy helyen igyekszünk segítséget nyújtani. A MályvaKék létrehozásának tehát ez az egy helyen való működés volt az egyik célja, a másik, hogy a támogatás a kisgyermekkortól felnőttkorig íveljen.

Miért lett a név MályvaKék?

A rendelő tapétájának színéből vágtuk rá sok ötletelés után, mert nem találtuk a megfelelő nevet. Végül ez tetszett mindenkinek, főleg úgy, hogy mellé tettük az autizmus színét, a kéket. Tettük ezt azért, mert elkötelezettek vagyunk az autizmussal és ADHD-val élő gyerekek és felnőttek irányában. És ha már szóba került, akkor el kell mondanunk, hogy az evidencia alapú beavatkozás hívei vagyunk, ami azt jelenti, hogy amit csinálunk, az alkalmazkodik az autizmusról és az ADHD-ról eddig kiderült tudományos tényekhez, valamint hogy kutatások igazolják, hogy amit teszünk, az jobb kimenetelt eredményez, mint más eljárások.
Gyógypedagógusaink felmérések alapján készítik el az egyéni fejlesztési tervet, amelyben támaszkodnak a gyermek erősségeire, majd rövid- és középtávú célokban határozzák meg a tudatos fejlesztés lépéseit. A szülőkkel szoros együttműködésben dolgozunk, hiszen tudjuk, hogy saját gyermeküknek ők a legjobb ismerői. Tevékenységünk nem merül ki a fejlesztési alkalmak során, hanem meghatározott keretek közt segítséget nyújtunk az otthoni autizmus vagy ADHD-barát környezet kialakításában, hogy minél jobb eredményeket érjünk el, a gyerekek és családjaik minél kiegyensúlyozottabbak legyenek, csökkenjenek a viselkedésproblémák.
A szociális és kommunikációs készségek, tanulási nehézségek fejlesztésén túl hangsúlyt fektetünk az érzelmi élet, a hangulati és önértékelési problémák kezelésére, az óvodai/iskolai társas és családon belüli kapcsolatok kialakításának megsegítésére.
Igény esetén felvesszük a kapcsolatot az érintett gyermek pedagógusaival, segítünk az óvodai/iskolai akadálymentesítésben is.

Kiket várunk, kiknek tudunk segíteni?

Eddig az autizmussal vagy ADHD-val élőket, családokat említettük részletesebben, de több szakember dolgozik nálunk és a pszichológusok szívesen segítenek felnőtteknek életvezetési nehézségek, válás, gyász, traumák, párkapcsolati nehézségek, szorongásos vagy hangulati problémák, pánik esetén. Örülünk annak, hogy sokszínűek vagyunk, hogy más-más területen vannak erősségeink és többféle módszerben képződtünk.
A fiatal és lelkes gyógypedagógusok pedig egyéni és csoportos formában tanulási problémák, részképességzavarok esetén segítenek, felmérnek, és feltöltő, beilleszkedést segítő, iskolaelkészítő, szorongásoldó, művészetterápiás foglalkozásokat adnak.

Pszichológia és gyógypedagógia – mi a kapcsolata a két témának? Miért és mikor fontos a két szakember együttműködése?

ADHD és autizmus esetén mindenképpen fontos és nálunk elkerülhetetlen, hogy ne szakemberpárokban gondolkozzunk, dolgozzunk és segítsünk egy gyermeknek és családnak. Más probléma esetében pedig mérlegelés kérdése, hogy mennyire jön szóba a szakemberpáros. Például egy iskolai szorongás esetén azonban nagyon jól jön, ha láthatjuk, mennyiben járul hozzá az iskolai környezet, a tanulás, az abban való önállóság vagy éppen önállótlanság, a tanulási nehézségek a gyerek problémájához.

Mire számítson aki hozzánk kerül? Mi a protokoll? Út az első beszélgetéstől a javulás felé

Online, a honlapon keresztül a legkényelmesebb bejelentkezni, itt található egy időpontkérő felület. Ha megtörtént a jelentkezés, a kiválasztott, a problémát értő és kapacitással rendelkező szakember megkeresi egy első időponttal a jelentkezőt. Ezt követően kerül sor az első találkozásra. Gyerek esetén a pszichológus először a szülővel, szülőkkel beszélget, körbe járják a problémát, majd a következő 3-5 alkalommal a gyermek jön, ebben a szakaszban kerülhet sor a gyógypedagógiai felmérésre is. Majd visszajelzünk a szülőknek, hogy mit gondolunk, arra milyen fajta segítséget, módszert tudunk kínálni, majd, ha ezekben egyetértünk, indulhatnak a segítő alkalmak, foglalkozások. Ha gyógypedagógiai a probléma, akkor mindezt a gyógypedagógus végzi és igény esetén kéri a pszichológus munkáját.
Felnőttek esetén az első találkozás után néhány alkalom a megismerésről, a probléma körvonalazásáról és a célok megfogalmazásáról szól, ezt követően kezd a kliens és szakember a megfogalmazott célokért közösen dolgozni.

Szerző: Nagy Klára

A MályvaKék Mentálhigiéniai Központ alapítója

TOVÁBBI CIKKEK

gyászfeldolgozás

Gyászfeldolgozás Módszer®

A veszteségélményeinket követő érzelmi reakció a gyász folyamata. Az érzelmi kötődéssel bíró kapcsolataink elvesztését (haláleset, válás) vagy életünk jelentős fordulatait (költözés, egészségünk vagy munkahely...
ELOLVASOM →
Gyógypedagógia

Mit csinál egy gyógypedagógus

A gyógypedagógus munkája igen sokrétű. Befolyásolja az adott gyermek életkora személyisége környezete és több más szempont is.
ELOLVASOM →
szenzoros

Szenzoros gyerekek

Gyakran hallhatjuk a „szenzoros” kifejezést, amit a hétköznapokban leginkább a túlérzékeny, vagy bizonyos típusú ingerekre szélsőségesebben reagáló gyerekekre értenek.
ELOLVASOM →