Pszichológiai rendelőnkben sokan és sokfélék vagyunk. Többféle módszerben képződtünk és más-más korosztály problémái foglalkoztatnak bennünket. Az közös bennünk, hogy mindazt, amit tanultunk és amiben tapasztalatokat szereztünk a múltban, itt a MályvaKékben átfolyatjuk a neurodiverzitás szemüvegén, ha szükség van rá.
Összegyűjtöttük azokat a területeket, nehézségeket vagy problémákat, amelyeket szívesen és hitelesen vállalunk, amelyekben kompetensek vagyunk.
Felsoroljuk azokat a módszereket, amiket tanultunk és alkalmazunk a segítségadás során:
Ezen az oldalon találhatóak a kollégák, ahol tájékozódhat, hogy ki miben és milyen módszerrel, végzettséggel tud segíteni
Alkalmazott módszerek:
A pszichoterápia egy olyan gyógyító beszélgetés, ahol a fókuszban olyan lelki problémák, pszichés betegségek állnak, amelyek kezeléséhez tudományosan megalapozott, szakszerű kezelési mód szükséges. A gyógyító beszélgetés alapja a kliens és klinikai szakpszichológus közötti kommunikáció, a terápiás kapcsolat és a szakszerűen megválasztott terápiás módszerek. A pszichoterápia eredményességét mutatja, hogy az elmúlt évtizedekben világszerte a mentális egészség megőrzésének egyik leghatékonyabb eszköze lett.
Főbb, pszichoterápiát igénylő területek:
önismeret, önbizalom, személyiségfejlődés,
szorongásos panaszok, fóbiák (agorafóbia, szociális fóbia, betegségtől való félelem), akut stressz és poszttraumás stressz zavar, pánikzavar (pánikrosszullét, szédülés, fulladásérzés, gombóc a torokban érzése, szívdobogásérzés, félelem a következő rosszulléttől),
depresszió, hangulatzavarok: általános rosszkedv, örömtelenség, motivációhiány, munkaképtelenség, koncentrálási nehézség a feladatokban, reménytelenség érzése,
krónikus fájdalom, testi betegségek lelki háttérrel (pszichoszomatikus betegségek, egészségszorongás)
testképpel kapcsolatos problémák,
alvással kapcsolatos nehézségek (elalvási nehézség, korai ébredés, éjszakai felébredés vagy rémálmok),
kényszergondolatok és kényszeres viselkedés
felnőttkori figyelemhiányos hiperaktivitás (felnőttkori ADHD)
felnőttkori autizmus (ASD)
Terápiás módszereink az előbbiek ellátására:
• Kognitív viselkedésterápia (CBT)
• Rövid dinamikus terápiák
• Katatím imaginatív pszichoterápia (KIP), NLP, Eriksoni hipnózis
• Autogén tréning
• Sémakonzultáció
A pszichológiai tanácsadás a pszichoterápiához képest rövidebb időtartamú folyamat, amelyben a kliensek lelkileg tulajdonképpen jól vannak, de bizonyos helyzetekben vagy életszakaszokban mégis problémákba ütköznek. Ezek olyan nehézségek, megtorpanások, amelyeket mindannyian átélünk, kisebb-nagyobb zökkenőkkel megoldunk, de sokszor szükség van egy szakember támogatására, vezetésére, elfogadására, empátiájára. A szakember ilyenkor az új egyensúly létrehozásában támogat, igyekszik segíteni a kliens belső feszültségeinek csökkentésében. Az életút során megjelenő, és az azt megterhelő események, amelyeket mind átélhetünk nagyjából a következők: kamaszkori krízis, kapunyitás – fiatalok szorongásai az önálló életvezetés megkezdése miatt, párkapcsolati probléma, válás, családi konfliktusok, életközepi válság – érett felnőttkorban az a fajta félelem, hogy amit eddig elértem, elegendő-e, mire van még erőm, kapacitásom, egészségmegőrzés miatti szükségszerű életmódváltás, pályaorientáció vagy továbbtanulási dilemmák és választások, munkahelyváltás vagy a munkahely elvesztése, időskori problémák, krízishelyzetek, gyász.
A pszichológiai tanácsadás keretében támogatást nyújtunk ezekben az elakadásokban, de fókuszba kerülhetnek a tanácsadás során önismereti kérdések, önbizalomhiány, szorongás, stresszkezelés, döntési helyzetek és szülők számára nevelési tanácsadás is.
Life coaching során az egyén életének fókuszáltan egy vagy néhány területét veszi célba a segítő beszélgetés. Egy coaching folyamat 6-10 konzultációs alkalmat foglal magába, és minden esetben a kliens saját maga határozza meg, hogy aktuálisan mely probléma megoldásával és mely életterület fejlesztésével szeretne foglalkozni.
Élethelyzetbeli elakadások, új feladatok és kihívások, mindennapi nehézségek, előrelépés a munka világában, magánéletbeli kérdések vagy válaszutakhoz érkezés életünk során, mind olyan helyzetek, amelyek témák egy coaching folyamat során.
A konzultációk a jövőre koncentrálnak és a kliens erőforrásaira építenek, így jut el a célok elérését akadályozó főbb nehézségek feltárásához. A folyamat során előtérbe kerül, hogy a támogatást kérő felismerje, mit és hogyan kell másképpen tennie annak érdekében, hogy áttörést érjen el, és a problémák szintjéről mielőbb a megoldások szintjére lépjen.
Gyermekpszichológiai tanácsadás, gyermekterápia: A gyermekek sok esetben érzékenyen reagálhatnak környezetük változásaira. Amennyiben változást észlel gyermeke viselkedésében – alvási nehézségek, étkezési szokásokban történt változás, szorongás, szociális és kommunikációs készségek gyengeségei, tanulási és koncentrációs nehézségek, szélsőséges viselkedési formák megjelenése -, érdemes szakemberhez fordulni. A gyermekkorban jelentkező nehézségek, pszichológiai problémák hátterében számos tényező állhat, amelyet a megismerési folyamat során feltárunk és a terápiás folyamatban figyelembe veszünk. A gyermekpszichológus a gyermek problémáit körbejárva, vele és a szülőkkel együtt igyekszik megtalálni a nehézség, tünet okát és ezáltal a megfelelő segítséget adni. Sok esetben már az is változást indít el, ha a probléma okára fény derül.
A tényleges terápiás módszert a gyermek életkora és a hozott nehézségek befolyásolják. Kisgyermek-, óvodás-, és kisiskolás korban a gyermekek sajátos nyelve és aktivitása a játék, a gyermek gondolatvilága és érzelmei megjelennek játéktevékenységében. A gyermek a játékon keresztül fejezi ki magát, ezért a pszichológus is a játék nyelvén kommunikál vele, és a közös tevékenység során megjelenő reakciókból következtet a belső konfliktusokra és a problémák okaira. A terápiás folyamat során a szülővel való kapcsolattartás, a szülőkonzultációk minden esetben nagy hangsúlyt kapnak. A későbbiekben tovább szélesedik a terápiás lehetőségek tárháza, a kamaszkor idején a fiatalok verbális kifejezőképessége is fejlődik, lehetőség nyílik más terápiás eszközök bevonására is.
A terápiás folyamat során fő célkitűzésünk, hogy a gyermeket saját öngyógyító képessége támogatásával, megerősítésével átsegítsük az elakadáson.
Kamaszok terápiája: A kamaszkor feladatai sok esetben nagy terheket rónak mind érzelmileg, mind intellektuálisan a fiatalokra, miközben megküzdési stratégiáik vagy énvédő mechanizmusaik még nem kellőképpen differenciáltak.
Az átmeneti, nehézségekkel teli fejlődési szakasz során a gyermekek szervezetében a felnőtté válást kísérő biológiai és pszichológiai változások mennek végbe, miközben új kapcsolatokat kell kialakítaniuk és a felnőttkorra jellemző, új társadalmi szerepeket kell megtanulniuk. Ez a folyamat egy igen komoly krízisállapot. Felbomlik a gyermekkor egyensúlya, hogy átadja helyét egy új, eddig ismeretlen egyensúlynak. Amennyiben ez a folyamat megreked vagy részben kudarcos, akkor a fiatalnál beilleszkedési, önérvényesítési és önértékelési problémák, pszichés tünetek, avagy – a későbbiek során jelentkező – alkalmazkodási nehézségek léphetnek fel. Ilyen esetekben, illetve a fejlődési folyamat támogatásában lehet szükség pszichológus segítségére.
Gyermek- és ifjúságpszichológusaink az alábbi területeken nyújtanak segítséget
Alkalmazott módszerek
„A gyász a szíveket töri össze, nem a fejeket. Minden próbálkozásunk, hogy szívünket a fejünkkel gyógyítsuk meg, kudarccal jár, mivel értelmünk nem a megfelelő eszköz erre.” (John W. James & Russel Friedman: Gyógyulás a gyászból)
8 HETES CSOPORTOS GYÁSZ- ÉS VESZTESÉGFELDOLGOZÁS BUDAPESTEN
A gyász nem betegség és nem csupán a halálesetekhez köthető folyamat. Minden veszteséget minden alkalommal a gyász érzelmi folyamata követ, azonban ennek során sokszor állnak elő olyan nehézségek, amelyek megakadályozhatják a teljes felépülést. Egy átlagos felnőtt ember közel 40 féle veszteséget él át élete során.
Ha friss gyásszal küzd vagy úgy érzi, hogy továbblépését egy múltbéli veszteség korlátozza, és szeretne hatékonyan, kapcsolatai egyediségének megfelelően dolgozni vele, akkor szeretettel várom 2025. márciusában induló Gyászfeldolgozás támogató csoportomba.
A CSOPORTRÓL
A Gyászfeldolgozás Módszer® Program alapvetése, hogy minden gyász egyedi, ezért a programban résztvevők és a segítő egyaránt vállalják, hogy nem ítélkeznek egymás felett, nem kritizálják, nem elemzik az elhangzottakat, nem hasonlítják össze veszteségeiket. Mindemellett titoktartást és érzelmi őszinteséget vállalnak. Ez utóbbi azonban nem jelenti, hogy el kellene mondani olyat, amit nem szeretnénk megosztani másokkal. A találkozások során a közösen létrehozott biztonságos térben, közösségben megvizsgáljuk, hogy milyen hiedelmek és téves viselkedési minták nehezítik jelenleg a negatív érzésekkel való szembenézést. Ezt követően áttekintjük, milyen veszteségek értek minket az életben, majd mindenki kiválasztja azt a veszteséget, amiről úgy érzi, hogy jelenleg negatívan befolyásolja az életét. Ezen a kapcsolaton dolgozva megtanuljuk, hogy mit jelent a feldolgozatlan érzelmek beteljesítése. Ezzel a folyamattal egy olyan módszert, eszközt kapnak a csoport résztvevői, amely segítségükre lesz minden további veszteségük megélésében és feldolgozásában. A résztvevők a csoportban egy állandó partnerrel párban dolgoznak, majd egymással is megoszthatják az adott feladattal kapcsolatos megéléseiket. A részvétel elköteleződést jelent az összes alkalmon való jelenlétre.
A MÓDSZERRŐL
Vesztesége mindenkinek van. Lehet, hogy egy haláleset, egy válás, szakítás, a munkahely elvesztése, a test átalakulása vagy a tervek meghiúsulása, megváltozása mind okoz szenvedést. Bármi is legyen a helyzet, a gyász egy természetes reakció az életünkben bekövetkező veszteségekre. A nehézség az, hogy sokszor nem tudjuk, hogy hogyan éljük meg ezeket az erős, gyakran egymásnak is ellentmondó érzéseket, amelyek a veszteséget kísérik, és hogyan dolgozzuk fel őket. Mert azt megtanultuk, hogy hogyan szerezzünk meg dolgokat, de azt nem, hogy mit tegyünk, ha elveszítjük őket.
A Gyászfeldolgozás Módszer® egy több évtizedes gyászolókkal folytatott munka során letisztult cselekvésprogram, ami segít abban, hogy felismerjük, megéljük és feldolgozzuk a veszteséghez kapcsolódó negatív érzéseinket. Segít, hogy túllépjünk a magány és elszigeteltség állapotán, és visszanyerjük az öröm megélésére való képességünket.
A csoport 2025. márciusában indul, nyolc héten át tart. A találkozók hétfőnként 10.00-12.00-ig lesznek. A jelentkezést követően egy rövid beszélgetés, kapcsolatfelvétel várható, amely történhet telefonon vagy online. Helyszín: MályvaKÉK Mentálhigiéniai Központ Közösségi tér. Cím: 1148 Budapest, Vezér út 138/B
A most induló csoport egy teszt csoport, amely azt jelenti, hogy első alkalommal kerül megrendezésre, így a részvétel kedvezőbb áron lehetséges. Részvételi díj: 15000 Ft/fő, amely két részletben fizethető. A résztvevők száma min. 4 fő.
A csoportot vezeti: Tóth Beáta tanácsadó szakpszichológus, Gyászfeldolgozás Módszer® Specialista
Autogén tréning – Relaxáció és stresszkezelés saját erőből
Az autogén tréning (AT) egy tudományosan megalapozott, könnyen elsajátítható relaxációs technika, amely segít a testi és lelki egyensúly helyreállításában. A módszert Johannes Heinrich Schultz német pszichiáter fejlesztette ki az 1920-as években, és azóta világszerte sikeresen alkalmazzák a stresszkezelésben, a szorongás csökkentésében és az egészségmegőrzésben.
Az AT során a gyakorlók rövid, belső mondatok (formulák) ismétlésével érik el a testi és lelki ellazulást. A módszer lényege, hogy a rendszeres gyakorlással megtanuljuk tudatosan szabályozni testi és pszichés működéseinket, így egy idő után bármikor képesek leszünk ellazítani magunkat – akár egy nehéz nap közepén is.
Hogyan működik az autogén tréning?
A módszer hat lépésből álló gyakorlatsorra épül, amely a test különböző működéseire hat: az izmok ellazításától kezdve a légzés és keringés szabályozásán át a mentális nyugalom eléréséig. Az egyszerű, rövid belső mondatok ismétlésével a gyakorlók megtanulják saját magukat ellazítani, így bárhol és bármikor alkalmazhatják a módszert.
A gyakorlatokat eleinte szakember vezetésével sajátítják el a résztvevők, majd önállóan is alkalmazhatják a mindennapokban.
Milyen problémákra nyújthat megoldást?
Az autogén tréning hatékony módszer lehet mindazok számára, akik testi és lelki feszültségekkel küzdenek. Segít a stressz kezelésében, hiszen rendszeres gyakorlásával a szervezet képes átállni egy nyugalmi állapotra, amely csökkenti a szorongást és a feszültséget. Különösen hasznos azok számára, akik a mindennapok során állandó stressznek vannak kitéve, például munkahelyi nyomás, vizsgadrukk vagy magánéleti nehézségek miatt.
Az AT támogatást nyújthat azoknak is, akik szorongásos zavarokkal küzdenek, beleértve a pánikbetegséget, a generalizált szorongást vagy a stressz okozta alvászavarokat.
Pszichoszomatikus betegségek esetén az autogén tréning szintén hatékony lehet. Ilyen problémák például a fejfájás, a migrén, az emésztési panaszok, a magas vérnyomás vagy a krónikus fájdalmak. A relaxációs technikák révén a szervezet képes csökkenteni a stressz által kiváltott testi tüneteket, elősegítve ezzel az általános jóllétet.
Gyermekek és serdülők számára az AT különösen előnyös lehet tanulási nehézségek, koncentrációs problémák vagy vizsgaszorongás esetén. Az ellazulás megtanulása nemcsak a teljesítményüket javíthatja, hanem hosszú távon a stresszel való megküzdésükben is segíthet. Azok a gyermekek, akik hajlamosak a szorongásra vagy viselkedési problémákkal küzdenek, szintén profitálhatnak belőle, hiszen a módszer támogatja az önszabályozás kialakulását.
Kinek ajánlott az autogén tréning?
Az autogén tréninget gyermekek és felnőttek egyaránt megtanulhatják, egyéni vagy csoportos formában. Hasznos lehet azok számára, akik gyakran tapasztalnak stresszt, alvásproblémákat, szorongást vagy pszichoszomatikus tüneteket.
Egyéb tudnivalók
A siker kulcsa a rendszeres gyakorlás, az AT elsajátítása több hétig tart, de a hosszú távú hatása miatt megéri kitartónak lenni. Az elsajátított technika később munkahelyen, otthon vagy akár utazás közben is használható.
A gyermekpszichodráma csoportos személyiségfejlesztő foglalkozás 5-10 évesek számára.
A gyerekek egy tanéven keresztül hetente játszanak együtt. Egy csoportban 4-6, korban egymáshoz közel álló gyermek jár, akiket összefűz a spontán drámajáték közös élménye. A közös élmény, az állandó csoporttagok segítik őket, hogy megtanuljanak egymásra figyelni, összefogni, együttműködni, egymást elfogadni.
A csoportvezetők a gyerekekkel együtt játszanak, segítik mondanivalójuk felszínre hozását és az azzal való játékot. A gyerekek tele vannak érzelmekkel, elmondani, „kibeszélni” mégis nehezen tudják. A játékban azonban olyan intenzitással vesznek részt, hogy lehetővé válik számukra, hogy a megfogalmazhatón túl is kifejezhessék magukat.
A játék igénybe veszi a gyerekek fantáziáját, mozgósítja képzeletüket, fejleszti kreativitásukat, készségeik fejlődhetnek. A drámajátékban sokféle viselkedésmódot, konkrét szituációkat próbálhatnak ki, ennek segítségével pedig képesek lesznek a valódi helyzetekben maguk megoldani problémájukat.
Milyen problémákkal küzdenek a gyerekek ebben az életkorban? Túlérzékenységgel, dadogással, bepisiléssel, tanulási problémákkal, magatartási nehézségekkel. Némelyek nagyon gátlásosak, szótlanok, befelé fordulók, nehezen alakítanak ki kapcsolatokat és kötnek barátságokat, mások harciasságuk miatt nehezen tudnak az óvodai csoportba vagy az osztályba beilleszkedni. Sok szülőnek és pedagógusnak problémát jelent a gyerek túlmozgásossága, figyelmetlensége, indulatossága.
Hasfájós, fejfájós gyerekek gyakran lelik örömüket a játékban, mert a feszültség, a stressz levezetésre kerül a drámában. A határozott, kreatív gyerek mindig újszerűt szeretne létrehozni, ő az iskola keretei között beszorítva érzi magát, a gyerekpszichodráma foglakozásokon azonban kibontakozhat, kreativitása teret és elismerést nyerhet.
A drámajáték segítséget nyújt a gyermekek életében bekövetkező változások idejében is, mint a szülők válása, iskolakezdés, iskolaváltás, gyász.
A gyermekpszichodráma nem színház és nem drámapedagógia, ahol előre megírt jeleneteket játszanak el a gyerekek. A gyermekpszichodráma a csoporttagok által kitalált meséket, történeteket és ennek eljátszásához jelmezeket használ, és a gyerekek spontán, egymás közötti szerepjátékára épít. A drámajátékot kiegészítjük egyéb tevékenységekkel, mint a rajzolás vagy rövid kézműveskedés. A gyerekpszichodráma célja a gyerekek kiegyensúlyozott lelki-, szellemi-, társas-, és érzelmi fejlődésének segítése.
…